• Home
  • Ik zoek een school Ik zoek een school
    • Kiezen voor onze school
    • Daltononderwijs
    • Kennismaken
    • Aanmelden
    • Passend onderwijs
    • Contact
  • Ons onderwijs Ons onderwijs
    • Daltononderwijs
    • Missie visie
    • Schoolgids
    • Passend onderwijs
    • Pedagogisch vakmanschap
    • Kunst en cultuur
    • Schoolplan
  • Praktische informatie Praktische informatie
    • Schoolkalender
    • Vakantierooster
    • Bewegingsonderwijs
    • Nieuwsarchief
    • Team
    • Medezeggenschapsraad
    • Ouderraad
    • Protocollen
    • Verlof aanvragen
    • Onze stichting
    • Vacatures
    • Buitenschoolse opvang
Iedereen is welkom
Individuele Groei
Digitaal leren
Daltonschool

Kiezen voor onze school

De Vlisterstroom heeft zijn naam te danken aan het riviertje de Vlist, dat langs onze school stroomt. Het woord ’stroom’ symboliseert de doorstroming van de leerlingen door de basisschool obs Vlisterstroom. De school is gelegen aan de Grote Haven in Haastrecht en kinderen uit Haastrecht en de directe omgeving bezoeken de school. De school is sinds december 2004 gehuisvest in een mooi schoolgebouw, samen met een protestants-christelijke school en een rooms-katholieke school. Met beide scholen is een goede verstandhouding en er wordt op diverse vlakken samengewerkt. In het scholencomplex heeft de obs Vlisterstroom 4 lokalen in gebruik. Gemiddeld 80 leerlingen bezoeken de school. U bent van harte welkom om de sfeer te proeven en te zien hoe het Dalton onderwijs wordt vorm gegeven van groep 1 tot en met 8.

 

Dalton

Vlisterstroom is sinds 2015 officieel een Daltonschool. Wij werken volgens de Daltonprincipes. Het Daltononderwijs kent 5 pijlers: verantwoordelijkheid, zelfstandigheid, samenwerken, effectiviteit en reflectie. Deze principes zitten in ons handelen en lesgeven verweven.

Verantwoordelijkheid

Een kernbegrip is: “vrijheid in gebondenheid”. Op de Vlisterstroom hebben we dat vertaald naar “verantwoordelijkheid”. Binnen een aantal vastgestelde regels moeten de kinderen zelf keuzes (leren) maken ten aanzien van hun gedrag, persoonlijke- en leerontwikkelingen. Die vrijheid in keuzes betekent dat je daar ook op aangesproken kunt worden en dat je dus ook verantwoordelijk bent voor je keuzes. De begeleidende rol van de leerkracht is hierbij van groot belang. In het werken met dag- en weektaken heeft het maken van keuzes een centrale rol.

Zelfstandigheid

Op de Vlisterstroom worden de kinderen van jongs af aan begeleid in het vergroten van hun zelfstandigheid. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van dag- en weektaken. Alleen als kinderen zelfstandig een aantal taken kunnen uitvoeren, is de leerkracht in staat om extra aandacht te besteden aan de kinderen die dat nodig hebben en kan er op meerdere niveaus aan dezelfde groep instructie worden gegeven. Kinderen die een korte instructie nodig hebben, kunnen dan eerder aan hun dag – of weektaak beginnen. Het is ook mogelijk om kinderen met een eigen handelingsplan of met behoefte aan extra instructie goed te begeleiden. Een ander belangrijk aspect van zelfstandig werken is “uitgestelde aandacht”. Kinderen krijgen niet meteen aandacht als ze dat vragen, maar pas als de leerkracht tijd voor ze heeft. Hen wordt geleerd hiermee om te gaan, bijvoorbeeld door tijdelijk even iets anders te doen, een sommetje over te slaan, met een ander lesje te beginnen. In alle groepen wordt gewerkt met een “stoplicht”, zodat de kinderen kunnen zien wanneer de leerkracht vrij of bezet is.

Als organisatiemodel geeft dat de mogelijkheden tot differentiatie in instructie en extra aandacht voor kinderen die dat nodig hebben. Binnen het model kunnen de kinderen op eigen snelheid zich door blijven ontwikkelen en leren omgaan met uitgestelde aandacht. Het maken van keuzes speelt ook hier dus een voorname rol.

Samenwerken

Op de Vlisterstroom leren de kinderen samen. De leerkrachten zetten hiervoor zoveel mogelijk coöperatieve werkvormen in. Vanaf de jongste groepen wordt er gebruik gemaakt van het maatjesmodel, waarbij ieder kind een eigen maatje heeft om mee samen te werken. De samenstelling rouleert wekelijks, zodat de kinderen met verschillende kinderen kennis maken en verschillende denkwijzen en/of strategieën ontdekken.

Effectiviteit 

Om ervoor te zorgen dat een leerproces resultaat oplevert, helpt het als het kind vooraf weet wat hij gaat leren, wanneer hij klaar moet zijn en wat hij nodig hebt. Met de weektaak leren kinderen hierin stap voor stap inzicht te krijgen. Het plannen en organiseren van werk zijn vaardigheden die onze leerlingen goed van pas komen in het voortgezet onderwijs.

Reflectie 

Onze school is een leeromgeving. Niet alleen voor leerlingen, ook leerkrachten leren van en met elkaar. Daarom maken wij regelmatig tijd vrij om het onderwijs, de praktijk en ons eigen handelen te evalueren. In de klassensituatie wordt er ook met de kinderen gereflecteerd. Dat kan zowel op groepsniveau als op individueel niveau gebeuren. Tijdens de reflectie leren de kinderen nadenken over hun eigen werk en eigen (werk)gedrag.

 

Openbaar onderwijs 

Niet apart maar samen, daarin zit de kern van openbaar onderwijs. Onderwijs is meer voor ons dan overdragen van kennis en vaardigheden. In een veilige omgeving leren we de kinderen volwaardig deelnemer te worden aan de pluriforme maatschappij. Daarom leggen we de nadruk op waarden als vrijheid, gelijkwaardigheid, sociale rechtvaardigheid en gemeenschapszin. Dat doen we door toegankelijk te zijn voor iedereen; door respectvol met elkaar om te gaan, met elkaars opvattingen en overtuigingen en door nadrukkelijk aandacht te besteden aan verschillende levensbeschouwingen.

Omgaan met elkaar is een belangrijk onderdeel van ons onderwijs, omdat we willen dat de kinderen elkaar leren kennen in al hun verscheidenheid. Op onze school krijgen de kinderen in de bovenbouw ‘levensbeschouwelijk onderwijs’ over alle geloofsrichtingen en is gebaseerd op respect, normen en waarden.

  • Cookie settings

Powered by Social Schools